Switcher Style

Boxed 1 Boxed 2Fullwidth

Skin
Background Pattern

Tee viestinnästä selkeämpää vuorovaikutteisella kaavioilla

Ota yritystapahtuman järjestelyt tehokkaasti omiin käsiin

Asennuta näyttävä YouTube-videoaloitus verkkosivuillesi

Material Design ohjeisto näyttää graafisen suunnan tuleville web-sivustoille

Tiedon louhinnalla lisäkannattavuutta myös pienyrityksessä

Vähän paperia, paljon langatonta älyä

 

D3 kaavioiden mahdollisuudet ovat moninaiset.Kaavio tekee numeroaineiston esittämisen verkkosivujen lukijalle helpommin luettavaksi ja ymmärrettäväksi. Ongelmana on ollut kaavioiden päivittäminen verkkosivuille. Diagrammien ja pylväskaavioiden laatiminen on vaatinut useita työvaiheita ennen kuin ne ovat olleet julkaistavissa. Onneksi verkkosivujen ylläpitäjien ulottuville on tullut tasokkaita työkaluja vuorovaikutteisten ja korkeatasoisten kaavioiden julkaisemiseen ja päivittämiseen. 

Hypermedia Oy:n toimittamille verkkosivustoille ja muihin web-sovelluksiin on saatavissa sekä Google Chart Tools että D3-grafiikkakirjaston kaaviosovellukset. Näin kaavioiden hyödyntäminen on entistä helpompaa ja monipuolisempaa esimerkiksi toimittamissa emme Drupal-pohjaisissa Invite-portaaleissa.

 

Alla näkyvä "Päivittäinen toimintani" piirakkakaavio on tehty käyttämällä Google Chart Tools -työkalua. Liikuttamalla hiirtä kaavion päällä eri värilohkot antavat lisätietoja itsestään.

Uudella tekniikalla verkkosivulla oleva kaavio on päivitettävissä nopeasti joko  Google-laskentataulukon lukuja muuttaen tai selainpohjaisella liittymällä suoraan web-sivujen ylläpitopuolelta. Google laskentataulukot ovat pilvipohjainen työkalu ja sitä voi käyttää kuten Microsoftin Excel-taulukoita. 

Google Chart ja D3-kaaviot toimivat ohjelmallisesti, joten niitä ei tarvitse tallentaa ja ladata kuvina verkkoon vaan kaaviot päivittyvät heti kun niiden lähtölukuja tai tunnistetietoja muutetaan. 

Verkkosivuille on liitettävissä esimerkiksi seuraavat Google Chart ja D3 -kaaviomallit: 

viivakaavio palkkikaavio sparkline-kaavio
pehmennetty viivakaavio pinottu palkkikaavio aikajana
yhdistelmäkaavio pistekaavio liikekaavio
säteittäinen kaavio kuplakaavio kynttiläkaavio
aluekaavio ympyräkaavio mittari
pinottu aluekaavio 3d-piirakkakaavio organisaatiokaavio
vaihekaavio rengaskaavio puukaavio
pylväskaavio maantieteellinen kaavio - alueet taulukko
pinottu pylväskaavio maantieteellinen kaavio - merkit 

 

Interaktiiviset kaaviot ja niiden päivitysratkaisu on saatavilla laajana sovelluksena, jolla verkkosivujen ylläpitäjä pystyy itsenäisesti julkaisemaan kaikkia eri kaavioita. Verkkosivuille on saatavilla myös yksittäisiä Google Chart ja D3 -kaavioita valmiiksi suunniteltuna, ohjelmoituna ja asennettuna.

 

 

Tapahtumien langat ovat järjestäjän käsissä PC:n ääressä, tabletissa ja älypuhelimessa Invite-portaalin tapahtumahallinnan sovelluksella.

Tapahtumien markkinointia ja järjestämistä voi tehdä monenlaisin työkaluin. Yksi monipuolisimmista web-alustoista isompien asiakastapahtumien markkinointiin on Drupal-julkaisujärjestelmä. Hypermedia Oy on toimittanut useita Drupaliin perustuvia Invite-verkkoportaaleja ja -sivustoja  myös asiakastapahtumien markkinointiin.

Nyt Invite portaalia on laajennettu Event management -ominaisuuksilla. Sovelluksen ansiosta Invite-portaalilla pystyy hoitamaan paitsi tapahtuman tai tilaisuuden markkinoinnin, myös siihen liittyvät useimmat käytännön järjestelyt. Hankalasti luettavien Excel-listojen ja lappusten tilalle kokousten ja muiden yritystapahtumien järjestelyistä vastaava ammattilainen saa käyttöönsä helppokäyttöisen suomenkielisen työkalun. Invite Event sovelluksella kaikki tilaisuuksien tiedot ja aikataulut pysyvät järjestyksessä.

Sovelluksen avulla järjestäjä organisoi asiat nopeasti ja pystyy myös vaikka tabletilla tai älypuhelimellaan seuraamaan, kuka vastaa mistäkin tapahtuman osasta ja mihin mennessä eri työvaiheet on hoidettu, jotta tilaisuus onnistuu.

Invite-portaalin tapahtumanhallinnan työkalu antaa tapahtuman järjestäjälle työkalun, jolla järjestäjä pitää kaikki langat käsissään, oli kyseessä sitten yrityksen suunnittelupalaveri tai iso kansainvälinen konferenssi.

Yhdistämällä sovellus Invite-portaaliin saadaan tapahtumaan ilmoittautuneiden tiedot siirtymään automaattisesti tapahtumahallinnan sovellukseen ja yrityksen muihin rekistereihin. Näitä voivat olla esimerkiksi asiakasrekisteri tai sähköpostimarkkinoinnin järjestelmät kuten Mailchimp.

Invite-portaalissa tehtäviin tapahtumaan liittyviin ilmoittautumisiin voidaan liittää myös tilaus- ja suoramaksutapahtumat. Käytettäessä portaalia tilaisuuksien palvelumyyntiin kuten lippujen myyntiin, majoittumisiin ja ruokailuihin, voidaan asiakkaille tarjota haluttaessa kaikkia yleisiä verkkomaksutapoja.

Invite Eventin pohjalla on Applen tytäryhtiön Filemakerin Filemaker Pro:lla laadittu tietokantasovellus, jonka sovitimme kotimaisiin vaatimuksiin ja liitimme Invite-järjestelmäämme. Toimitamme ratkaisua myös iPhonessa ja iPadissa toimivana erillissovelluksena. Sovellus on edullinen Apps, joka ei vaadi Filemaker-lisenssiä. Työryhmäkäyttöön on saatavilla Filemaker Server -pohjainen palvelinversio.

Yritystapahtuman suunnitteluun muutama vinkki

Yritystapahtumia on joka lähtöön. Lähes kaikissa tapauksissa uusi digitaalinen tekniikka ja sovellukset antavat lisää mahdollisuuksia parantaa tilaisuuden onnistumismahdollisuuksia:

  • Perusta tapahtumalle oma verkkosivu tai verkkosivusto, jolla pystyt tehokkaasti esittelemään tulossa olevaa kokousta, teemapäivää tai konferenssia. 
  • Kerää verkkolomakkeella ennakkoon tietoja osallistujien mieltymyksistä ja toiveista kuten ruokailuista ja kuljetuksista.
  • Viesti tehokkaasti - lähetä ilmoittautumisvahvistukset ja väliaikamuistutuksia tapahtuman lähestyessä.
  • Kerää palautetta mahdollisimman tuoreeltaan joko tapahtuman aikana tai välittömästi tapahtuman jälkeen. Verkkolomake on yksi keino, mutta palaute voidaan kerätä myös haastattelutekniikalla. Isoissa tapahtumissa palautetta voidaan mitata epäsuoraan sosiaalisessa ja muussa mediassa näkyvänä julkisuutena ja sen luokitteluna.
  • Tapahtuman sisältö, sisällön kiinnostavuus ja positiivinen tunnelma sekä sopivuus yrityksen tavoitteisiin ovat koko homman pihvi tai sielu. Tilaisuuden suunnittelu kannattaa aloittaa tapahtuman tavoitellusta tuloksesta, tulokseen vievästä sisällöstä ja sisällön "tarjoilusta".Sen jälkeen yksityiskohtien hoitaminen kunnialla pitää vieraat tyytyväisinä.
  • Tilaisuuden alkusuunnittelussa moni on havainnut hyväksi eri Mindmap eli miellekarttaohjelmistot, joilla tapahtuman ideat saa jäsennettyä ja hallintaan ennen päätöksentekoa.
  • Tapahtumamarkkinoinnin suunnittelijan avuksi ilmestyi viime vuonna päivitetty 4. uudistettu laitos Eija Häyrisen ja Helena Vallon kirjasta "Tapahtuma on tilaisuus". Kirja on ainoa kattava suomenkielinen alan teos.

 

Multikopterit tuovat yritysten markkinointiin edullisen mahdollisuuden vaikuttaviin ilmakuvauksiin.

Uudet verkkopalvelut ovat responsiivisia ja mitoittuvat älykkäästi eri päätelaitteille. Niissä hyödynnetään myös videota entistä intensiivisemmin. Oman lisänsä videon käyttömahdollisuuksiin tuo edullinen lentokuvaustekniikka, jossa hyödynnetään kauko-ohjattavaa multikopteria kuten quadro-helikopteria. Nyt verkkosivuille on mahdollista hankkia vaikuttavaa ja informatiivista ilmakuvaa pienin kustannuksia matkailukäyttöön, tuotantolaitosten esittelyä varten tai vaikkapa tapahtumamarkkinoinnin tarpeisiin ulkoilmakonserttia ilmakuvaamalla.

Tässä on kotimainen esimerkki quadrokopterilla tehdystä Raumaa esittelevästä ilmakuvauksesta YouTube-videona. Videon kuvauksesta ja editoinnista vastaa Villilä Korporaatio Osuuskunta. 

Radio-ohjattavia multikoptereita on neljällä roottorilla varustettuja Quadrokoptereita ja kuudella roottorilla varustettuja Heksakoptereita. Kalliimmat mallit pystyvät nostamaan ilmaan raskaankin kamerakaluston. Niissä on lisäksi vakaan kuvan tuottamiseen lennon vakautusjärjestelmä ja monipuoliset lennon ohjausmahdollisuudet. Kotikäyttöön pienen multikopterin hankkii jopa alle 50 eurolla.

Ilmakuvatun YouTube-videon pystyy helposti asentamaan lähes mihin tahansa verkkosivulle. Hieman vaativampaa osaamista on muokata sivustoa siten, että tulosivun pääosassa on elävä video. Videon päälle saa asemoitua lisäksi tekstiä ja valikkoja. Esimerkkinä tässä Hypermedia Oy:n Drupal-julkaisujärjestelmällä toteutettu erikoissivusto, jossa markkinoimme Techpresenter-markkinointipakettiamme:

http://techpresenter.hypermedia.fi

Omaa lentolaitetta ei yhden tai muutaman ilmakuvapätkän takia kannata itselle hankkia. Quadrokopter-kuvauksen ja siitä kertyvän videon editointipalveluja on saatavissa kautta Suomen alan ammattilaisilta ja harrastajilta. Ilmakuvauksen, editoinnin, Youtube-siirrot ja web-asennukset saa kokonaistoimituksena Hypermedia Oy:stä. Oman lentokaluston sijaan me käytämme ilmakuvauksissa kuvauspaikasta ja tarpeesta riippuen multikopterikuvauksia suorittavia yhteistyökumppaneita.

 

Material Design ohjeisto näyttää graafisen suunnan tuleville web-sivustoille.

Onnistunut verkkosivusto vuosimallia 2015 on ulkoiselta olemukseltaan minimalistinen, näyttää graafisesti litteältä, siinä on pelkistetty kirjaimisto ja se käyttää isoja taustakuvia. Käyttäjäkokemus (UX) on noussut etusijalle, mikä merkitsee esimerkiksi sitä että sivusto hyödyntää pitkää tai rajatonta alaspäin rullaavaa sivua tai yhden sivun layout-ratkaisua. Pelkistetty kirjaimisto tarkoittaa kirjasinleikkauksia kuten Futura, Arial ja Helvetica.

Mobiililaitteiden valtaisa vyöry on merkinnyt responsiivisen suunnittelun läpimurtoa. Responsiivisella suunnittelulla verkkosivu saadaan näyttämään helposti luettavalta minkä kokoisella näytöllä tahansa ilman että sivua tarvitsee tarpeettomasti suurentaa tai pienentää. Kehitystä vie eteenpäin verkkosivujen sisältö, jonka löytäminen ja saattaminen helposti omaksuttavaksi vauhdittaa sivujen esteettömän käytön, mukautuvuuden ja käytettävyyden suunnittelua. Responsiivinen suunnittelu on yksi tekijä, joka yhtenäistää verkkosivujen graafista ilmettä jatkossa.

Jo muutama vuosi sitten Microsoftin Windows 8:aan ja muihin laitteisiin kuten XBoxiin uudistama graafinen ohjeistus vauhditti litteiden ja pelkistettyjen käyttöliittymien suunnittelua. Apple on iOS laitteissaan myös mennyt yhä litteämpään ja pelkistetympään 2D-käyttöliittymään. Verkkosivusto suunnitellaan responsiiviseksi, siis yhtenäisellä visuaalisella kertaratkaisulla kaikissa päätelaitteissa toimivaksi. Kun yli puolet internet-selainkäytöstä tehdään nykyisin älypuhelimilla ja tableteilla, vaikuttaa etenkin niiden Appseja varten suunniteltu käyttöliittymäkieli kaikkiin verkkosovelluksiin ja -palveluihin.

Ohessa esimerkki Android-puhelimen Material Design -liittymästä.

Maailman älypuhelimista Android-laitteiden markkinaosuus on 80 prosentin tuntumassa, voimme odottaa Androidin kehittäjän Googlen uuden Material Design suunnitteluohjeiston vaikuttavan merkittävästi tulevien verkkosivujen ilmeeseen. Sama pätee muihinkin verkkopohjaisiin liittymiin kuten sovellusohjelmiin, lomakkeisiin ja raportteihin. Esimerkiksi Google Apps for Work ohjelmisto, joka on selainpohjainen, noudattaa uutta Material Design ohjeistusta.

Kun harkitset, minkälaisen ulkoasun ja käyttäjäkokemuksen valitset yrityksenne uudelle tai uudistettavalle verkkopalvelulle, kiinnitä huomiota seuraaviin seikkoihin:

  • Suunnittelussa korostuvat minimalismi, rajattu väripaletti, avaruus eli runsas tyhjän tilan käyttö, pelkistetty ja joskus liioiteltu typografia. Typografiassa suositaan sveitsiläistä eli kansainvälistä tyyliä, jossa kirjasimet ovat lähes aina pääteviivattomia (groteskeja).
  • Kolmiulotteisuus on palannut käyttöliittymiin, mutta sitä sovelletaan Googlen ohjeissa äärimmäisen kurinalaisesti. Käyttöliittymän osat ovat litteitä, mutta ne ovat toistensa päällä ja heittävät etäisyyden mukaisen varjon alla oleviin osiin. 
  • Animaatio yleistyy muissakin kuin älypuhelinten käyttöliittymissä - valikot näyttävät toimivan fyysisemmin kuten reaalimaailman painonapit ja kytkimet.
  • Käyttöliittymän suunnittelussa hyödynnettävien web-osien mallit ja ohjeet löytyvät Googlen Material Design periaatteita konkretisoivalta Polymer-projektin sivustolta. Sivustolta voi ladata "Paperiosat, paper-elements" oman suunnittelutyön avuksi. Ohjelmisto on maksutta hyödynnettävissä, sillä sitä jaetaan BSD-lisenssillä.
  • Luovuutta Material Design rajoittaa verkkosivuston suunnittelussa lopultakin aika vähän, sen sijaan käyttäjän navigointi ja verkkopalvelun yleinen käytettävyys kuten luettavuus paranevat oleellisesti, kun useimmat uudet palvelut noudattavat samoja käytäntöjä.

Vaativat verkkokaupat ja verkkosivustot toteutetaan usein Drupal-julkaisujärjestelmällä, jota Hypermedia Oy käyttää yleisesti edellä mainituissa hankkeissa. Drupaliin on saatavilla valmiita työkaluja, joilla käyttöliittymä ja verkkopalvelu yleensäkin pystytään graafisesti suunnittelemaan ja ohjelmallisesti toteuttamaan kustannustehokkaasti uuden Material Design -ohjeistuksen mukaiseksi. Eräs tällainen kehittäjille tarkoitettu työkalu on Materialize-teemaohjelmisto.

Verkkosivustoissa tullaan aivan varmasti vielä jatkossakin yhdistelemään suositeltuja käyttöliittymätekniikoita ja ratkaisuja, joissa suosituksista ei niin piitata. Tällaisiin tarkoituksiin Drupaliin on saatavissa erillisiä moduuleita, joilla esimerkiksi valikot toteutetaan uuden Material Design -ohjeistuksen mukaisesti - muuten voidaan mennä ihan vapaasti. Näistä teknisistä ratkaisuista esimerkkinä mainittakoon valikkotyökalu Navbar Awesome.

 

Tiedon louhinnalla tuot lisäkannattavuutta myös pienyritykseen.

Liiketoimintakriittisen tiedon saa helposti valmistuksen ja palveluprosessin avuksi yrityskohtaisesti toteutetulla edullisella Filemaker Pro -sovelluksella.

Kolmas teollinen vallankumous on tulossa teollisuuteen ja se tulee koskemaan myös pieniä teollisuuden yrityksiä. Halvat anturit, nopeat internet-verkot ja suurten datamassojen uudet käsittelytavat tulevat suosimaan uuden digitaalitekniikan nopeita soveltajia. Minkään yrityksen ei tarvitse jäädä isojen jalkoihin uuden teollisen internetin läpimurron vuoksi.

Muutama nopea vinkki, miten pieni teknologiayritys ottaa tiedon louhinnasta liiketoiminnan kannalta positiivisen niskaotteen:

  • Anturit tuottavat yhä suurempia määriä dataa ja tarve niiden tehokkaammaksi hyödyntämiseksi eri laitteissa ja järjestelmissä kasvaa. Nyt nämä datamassat pystyy pienyrityskin ottamaan hallintaan esimerkiksi edullisella Filemaker Pro -sovelluksella. Mittatiedot tallentuvat relaatiotietokantaan, joka tuottaa visuaalisesti helppolukuista tietoa esimerkiksi valmistusprosessin tai vaikkapa autopesun eri pesuohjelmien ja pesunesteiden tilasta haluttuina ajankohtina.
  • Suurten datamassojen louhintaan Google for Work -pilvityökaluihin liitty Google Fusion Tables -työkalu, jolla näistä datoista on helppo tehdä ymmärrettäviä, suodatettavia ja visualisoitavia. Fusion-taulussa voi olla satojatuhansia rivejä tietoa, jota prosessoidaan Googlen jättiläismäisessä laskentaympäristössä. Tehokkaan työkalun saa huomattavan edullisesti, sillä yhdelle käyttäjälle Google Apps for Work -palvelun lisenssihinta on 4 euroa kuukaudessa.
  • Suodatetut ja prosessoidut datat pystytään dynaamisesti visualisoimaan selainpohjaisesti esimerkiksi yrityksen intranetissä. Google Chart Tools on mainio työkalu tällaisten selaimella toimivien mittaritaulujen rakentamiseen. Selaimessa saadaan reaaliaikaisesti näytettyä tehokkaasti histogrammeina, käyrinä ja vaikka karttatietoina antureiden tai muiden järjestelmien kautta keräämä ja päivittyvä tilanne.
  • Säilytä oikea perspektiivi. Business Intelligence eli liiketoimintatiedon hallinta isoja datamassoja hyödyntäen on monitahoinen haaste, johon Big data on vain yksi vastaus. Otantamenetelmät, datan laatu ja edustavuus vaativat tiedon käsittelyprosessin suunnittelijalta kokemusta, osaamista ja näkemystä - muuten Big datasta tulee "Big mistake".

Edellä kuvatuista ohjelmistoratkaisuista kannattaa kysyä lisää Hypermedia Oy:stä.

 

Paperiton toimisto on utopia, jota on tavoiteltu vuosikymmeniä. Vähäpaperinen toimisto on sen sijaan realismia, johon toivoisi kaikkien yritysten heräävän. Paperi keksittiin Kiinassa vuoden 105 paikkeilla ja se on osoittautunut hämmästyttävän monipuoliseksi ja pitkäikäiseksi keksinnöksi. Digitalisaation myötä sen käyttö on kuitenkin selvästi laskussa, ehkä voidaan puhua jo auringonlaskun alueesta varsinkin toimistopaperien osalta. Uudet näyttötekniikat, tabletit ja älypuhelimet korvaavat yhä selvemmin merkittävää osaa paperin tehtävistä.

Muutama nopea vinkki, jos haluat vähentää yrityksesi "paperisotaa" ja sen myötä tehostaa työn tuottavuutta:

  • Monista uusista tulostimista saa kaksipuoleisia tulosteita samalla vaivalla kuin yksipuolisiakin. Tällä toiminnolla vähennät radikaalisti silppuriin jossakin vaiheessa joutuvia tulostepinoja.
  • Paperitulosteita tarvitsee vähemmän ja työn tuottavuus todistetusti nousee, jos jokaisella paljon päätetyötä tekevällä on mahdollisuus käyttää kahta tai useampaa näyttöä. Kakkos- ja kolmosnäyttö korvaavat usein paperikonseptin tarpeen päätetyössä. Vaihtoehto kahdelle näytölle on jaettu iso näyttö - kuten 32 tuumainen 4K-näyttö, jossa on tarkkuutta neljä kertaa Full HD:ta enemmän.
  • Siirrä asiakirjat pilveen ja käytä niitä kaikkialta langattomasti tabletilla ja älypuhelimella, jos et ole työpöytäsi ääressä. Tarvitsetko aidosti paperitulosteita kun 3G ja 4G-verkot toimivat lähes kaikkialla ja laitteiden offline-toiminnot ovat hyvin helppoja käyttää silloin, kun mikään verkko ei pelitä. Oletko perehtynyt Microsoft Officen tai Google Apps for Work pilviratkaisuihin?
  • Tallenna tiedot digitaalimuotoon heti kun tilanne on päällä. Lippusista ja lappusista pääsee eroon lähes tilanteessa kun tilanteessa hyödyntämällä älypuhelinten ja tablettien helppokäyttöisyyttä.
  • Lähes mikä tahansa tiedonkeruu ja tiedonhakutoiminto pystytään rakentamaan nykyisin yrityskohtaiseksi sovellukseksi. Entisten paperilappuihin perustuvien tallenteiden tilalle saa pienin kustannuksin työtä ja tietohallintoa tehostavan sovelluksen, jossa tiedot tallennetaan luotettavasti älypuhelinta tai tablettia hyödyntäen siellä, missä tiedot syntyvät.
  • Ketju, jossa tietoa tallennetaan ensin paperille ja sitten siirretään toisessa vaiheessa tietojärjestelmään, on yleensä huomattavan tehotonta. Jokaisessa digitalisaatiohankkeessa kannattaa tavoitella mahdollisimman saumatonta sähköistä työnkulkua.
  • Yrityskohtaisessa sovelluksessa älypuhelimen tai tabletin käyttöliittymän valikot ja toiminnot voidaan muokata sellaisiksi, että tietojen tallennus onnistuu helposti hankalassakin paikassa - tapahtui tiedonkeruu sitten sähkötolpassa, pannuhuoneessa tai vaikka sateisessa metsässä. Pidemmässä dokumentaatiossa jopa koneellinen tekstin tuotanto sujuu puhumalla. Puheesta tekstiksi toiminto pelaa Android-laitteissa niin puhelimissa kuin tableteissa yllättävän hyvin ihan suomenkielellä. Puheen puhtaaksikirjoitus on varsin virheetöntä.
  • Jopa pitkiä dokumentteja on nykyisin mielekästä lukea näytöltä. Niinpä esimerkiksi useissa kunnissa päätöksentekijöille on hankittu tablet-laitteet asiakirjojen hallinnan tehostamiseen. Ammattikirjallisuudesta suuri osa on nykyisin ladattavissa erilaisiin mobiililaitteisiin, joista mainittakoon myös ePaper-tekniikkaa hyödyntävät lukulaitteet kuten Amazonin Kindle. Hypermedia Oy on jo pitkään toimittanut asiakkailleen selainpohjaisia työkaluja, joilla viestintä ja moni muu yrityksen toiminto virtaviivaistuu.

 

Näppäimistöäkään ei välttämättä enää tarvita, esimerkiksi Android-laitteissa suomenkielistä tekstiä pystyy tuottamaan varsin nopeasti sanelemalla. Älypuhelinten ja -tablettien puheentunnistus ja muunto tekstiksi on hämmästyttävän hyvällä tasolla.

Hypermedia Oy toimittaa avaimet käteen -periaatteella yrityksen tarpeiden mukaisia helppokäyttöisiä tiedonkeruun sovelluksia. Näissä sovelluksissa yrityksen huolto pystyy iPad-laitteella tai Android-puhelimella tallettamaan esimerkiksi huoltotapahtuman työtiedot, tunnit, materiaalit ja muut kustannukset sekä kirjaamaan myös tapahtumaan liittyvät matkakulut. Mobiililaitteesta tieto siirtyy vaivattomasti yrityksen taustajärjestelmiin kuten laskutukseen ja kirjanpitoon. Laskutustiedot ovat useimmissa tapauksissa lähes reaaliaikaisesti valmiit kun huoltotapahtuma on päättynyt.

Toisena esimerkkinä "paperittomasta langattomuudesta" on myynnin tarpeisiin suunniteltu tarjoustyökalu. Apple-laitteissa kuten iPhonessa ja iPadissa toimivalla sovelluksella myyjä pystyy laatimaan "oikein lasketun" ja tyylikkään näköisen tarjouksen vaikka heti asiakkaan tiloissa. Asiakas saa tarjouksen liitteineen sähköpostiinsa saman tien. Silloin kun tuollaisesta työtapahtumasta tarvitaan paperikopio, se onnistuu kätevästi PDF-printin avulla tai Google-pilvitulostimella suoraan älypuhelimesta.

Soita meille: (02) 5298860

hypermedia@hypermedia.fi

innoyritys.blogspot.fi

Hypermedia Oy:n blogi antaa perspektiiviä liiketoiminnan kehittämiseen, muutoksen johtamiseen ja toiminnan algoritmiseen hallintaan